Hvad jeg lærte af at arbejde med LaserTryks stifter

For ca 10 år siden arbejdede jeg for første gang med LaserTryk og både den gang og siden da har vi været på en vild vækstrejse hvor de både har opkøbt en masse virksomheder og selv blevet solgt til en gigant.

Jeg har været med på sidelinjen over flere omgange og oplevet rejsen lidt ude fra. Jeg har arbejdet både direkte med begge stiftere, deres marketingchef og IT-afdeling. 

Jeg har beskrevet lidt om mit arbejde med LaserTryk i denne case, men vil i denne artikel forsøge at gå et lille skridt dybere med fokus på hvad jeg selv har observeret og lært. 

Der kan være en kæmpe forretning i brancher som man tænker er på vej ned

Så længe jeg kan huske har der været et fald i print. Færre aviser, ebøger og så videre. Det er nemt at tænke at det er en branche man skal holde sig fra, men det som skete i trykbranchen var at man gik fra små lokale trykkerier til meget mere centraliseret stordrift. Det opsnappede LaserTryk, som investerede massivt i kæmpe maskiner som kørte i døgndrift. 

De reducerede priser som kom med denne udvikling og den ændrede kundeadfærd, gav LaserTryk mulighed for at opkøbe en masse mindre trykkerier, som ofte havde stærke lokale kunderelationer og ofte et par områder de var specialiseret i.

Jeg synes det er et virkelig interessant mønster, som man kan spejle over på andre brancher og industrier. 

At arbejde med faste paradigmer

Da jeg begyndte at arbejde med LaserTryk var det også første gang jeg havde stødt på nogen som var så kompromisløse omkring deres processer og tanker. Der er mange måder at drive forretning på og få succes på, men de jeg kender som har haft størst succes har været ret fast besluttede på nogle ting.

Med LaserTryks to oprindelige stiftere var det fx sådan noget med faste processer og tjeklister for alting. Når vi gør X, så gennemgår vi altid trin 1-2-3. Det kunne også være noget som månedlige eller kvartalmæssige tjeklister, hvor man gennemgår ting, følger op og fx ser om ting stadig virker som de skal. Det virker simpelt, men min erfaring er at rigtig få virksomheder arbejder sådan her. 

Værdien i at undgå møder og telefon

LaserTryk er helt klart den virksomhed jeg har lavet mest for per møde vi har har holdt. Stifterne kan jeg slet ikke huske at jeg har talt i telefon med og måske et møde. 

Der er nogle situationer hvor face-to-face er bedst og så er der 99% hvor det sagtens kunne have været en email. Det er virkelig noget jeg har taget med videre og nu arbejder jeg fx uden en telefon som folk bare kan ringe til. 

Man behøver ikke nødvendigvis at være længst fremme på online markedsføring

Jeg synes nogle gange at man ser folk blive helt fortabt i alt det teknologien kan. Vilde rapporter, komplekse flows sat op i alt muligt software og en masse buzzwords. Alt det behøver der ikke nødvendigvis at være noget galt med, men nogle gange så overtager det lidt for simpel forretningsforståelse og kundeservice.

Ved LaserTryk har de været dygtige til at også at forstå de helt simple ting: Folk vil have en god kvalitet til lave priser og en ordentlig kundeservice. Så der har været et kæmpe fokus på - også på den lange bane - fx at kunne tilbyde de laveste priser. 

LaserTryk har altid haft meget få marketingfolk og har slet ikke en decideret online marketing afdeling. Alligevel er de blevet Nordens største trykkeri, fordi de har fokuseret på de få rigtige ting. 

Startup kultur vs corporate kultur

Det er sket nogle gange at vi med arbejdet med LaserTryks online marketing har slået os lidt på nogle bureauer, simpelthen fordi tilgangen til det har været forskellig. 

Mange bureauer, specielt dem som får en del større kunder, går rigtig meget op i strategi, Powerpoint og møder. Og det er ikke altid det fungerer så godt når den verden møder en verden, hvor tingene går hurtigt og man gerne vil hurtigt ind til kernen. 

Begge metoder kan på den lange bane virke, men er meget et spørgsmål om kultur og temperament tror jeg. Med tiden har jeg lært at den startup-kultur hvor man måler på de absolut vigtigste parametre og hvor man kommer afsted og prøver noget af, helt klart tiltaler mig mest. Det er også derfor at jeg specielt trives med at arbejde med ejerledere. 

Fordelen ved at bygge eget software

Om man skal vælge standard-software eller bygge sit eget er en lang diskussion og selvfølgelig noget man ikke kan sige at det ene er entydigt bedre end det andet. Det afhænger fuldstændig af situationen, virksomheden og om man overhovedet kan finde noget software som passer. 

LaserTryk har deres helt software til hele forretningen, fra ehandel til produktion. Det er vel og mærket ikke noget jeg har været indover, udover at jeg til tider har haft kontakt til IT-afdelingen ifm. marketing. Mit indtryk - og igen, dette er set udefra - er at det har været ret fundamentalt i deres succes. 

Det har gjort at de har kunne teste en masse af og lave processer som 100% er tilpasset dem. Med tiden har de også kunne bygge et omfattende whitelabel-system, som har gjort at mange trykkerier bruger LaserTryk som underleverandører. Alt det havde nok været svært hvis man havde siddet i et låst system som man ikke kunne påvirke det store.

Min store konklusion med arbejdet med LaserTryk er at der er virkelig meget viden at hente hos dygtige ejerledere. De er ofte kompromisløse og ekstremt passionerede. Min erfaring er at det rigtig ofte også afspejles i de ledere de ansætter, men den form for ejerskab og drive er nogle gange lidt svær at finde i kæmpe store organisationer. 

I bund og grund har LaserTryk altid været en meget lille kunde for mig, men jeg har været med over flere gange og fulgt dem tæt og det har virkelig været lærerigt at følge den rejse.