App markedsføring – Få flere downloads og aktive brugere

At få succes med en app er ofte vanskeligt. Konkurrencen i de forskellige app stores er hård og brugernes forventninger er høje. Markedsføringen af apps er også speciel, fordi der ofte er noget omvej fra man bruger penge på markedsføring til at man selv skaber omsætning.

Denne vej går forbi at skaffe downloads og så at få aktiveret de brugere man har fået ind. Ofte fokuseres indsatsen får meget blot på de to app stores, når mulighederne udenfor den verden også er store.

Jeg har +10 års erfaring som iværksætter, ansat og selvstændig konsulent indenfor online markedsføring og har arbejdet med flere apps omkring at få succes med at vokse. Jeg har erfaring som overordnet marketingansvarlig i forskellige typer af virksomheder og har derfor haft berøring med alle grene af digital markedsføring.

App markedsføring – hvordan gør man?

Der er enormt mange måder en app kan markedsføres på, og det afhænger selvfølgelig af både hvilken type app man har og hvem man forsøger at ramme.

Det er de færreste apps der skaber viral røre i vandet og hvor brugerne bare automatisk kommer til. Specielt i starten, kræver det ofte at man får gjort mere selv for få de helt rigtige nye brugere. Ligeledes skal man være opmærksom på at få de rigtige brugere ind, som også gør det man godt vil have dem til at gøre. Derfor er det fra start vigtigt at man får styr på sin tracking – altså hvordan man måler sin markedsføring

Måling af app markedsføring

Før man begynder at bruge en masse ressourcer på markedsføring af sin app, er det vigtigt at man har sat den korrekte sporing op, så man kan måle alt. Med apps er det anderledes end et traditionelt website. Med apps har du du udfordringer som fx at folk der trykker på link du har brugt i din markedsføring skal over en app store. Hvordan måler du det?

Med deeplinking og platforme som Appsflyer, så kan du komme rigtig langt og have fuldstændig styr på dine nøgletal. Det er enormt vigtigt for at få succes med din markedsføring og derfor bør det også altid være på plads inden man går i gang med en masse andet.

Marketingkanaler til brug af markedsføring af app

Afhængig af den målgruppe man prøver at ramme, så er der masser af forskellige muligheder. Som tidligere nævnt vil de variere gang for gang. En del af det jeg kan bidrage med er netop at vælge hvilke kanaler der skal bruges og hvordan de kan bruges.

I nogle tilfælde kan det sagtens betale sig at bruge Google, både organisk og annoncering, hvis der er de rette typer søgning og hvis man har styr på deeplinking. Selv annoncering på desktop kan give mening, hvis har opsat mulighed for at få download link via sms.

Oftest giver det også god mening med Facebook annoncering. Med Facebook annonceringe er det blot rigtig vigtigt at man ikke kun måler antal downloads, men man også har et sekundært, mere forretningskritisk mål. Dette gælder dog som udgangspunkt alle de kanaler man brugere.

Ligeledes kan man arbejde med influencere, hvor oftest de mindre profiler kan virke rigtig godt.

Disse er jo blot nogle ganske få af de muligheder der er og den rette strategi til virksomhed A, vil ikke altid passe til virksomhed B.

Sådan arbejder jeg med app markedsføring

Oftes hyres jeg ind som en ekstern marketingchef. Det giver mening i virksomheder hvor man ikke har kompetencerne inhouse, men hvor man godt vil have en som tager medejerskab og er med på ens hold – I højere grad end et typisk bureau.

Derfor arbejder jeg ofte også med færre kunder, men hvor jeg så kan involvere mig mere. Omfanget og de præcise ansvarsområder kan variere fra case til case, men overordnet kan man sige at jeg kan tage styring, ejerskab og ansvar for online markedsføring og markedsføring generelt. Både udførende og strategisk.

Disse ting arbejder jeg ofte med:

  • Overordnet strategi – Hvad skal vi gøre, hvilke kanaler satser vi på og hvem gør hvad
  • Projektledelse af den samlede markedsføringsindsats.
  • Udførelse af online markedsføring, fx opstart, optimering og drift af Facebook Ads
  • Opsættelse af korrekt tracking, fx ved brug af Appsflyer
  • Generel sparring på forretningsudvikling
  • Deltagelse i bestyrelsesmøder / forberedelse til bestyrelsesmøder
  • Overordnet ansvar for mål indenfor markedsføring

Kontakt mig for en snak om din app

Du er altid meget velkommen til at kontakte mig for en helt uforpligtende snak om markedsføringen af din app. I de tilfælde hvor vi ikke er et match henviser jeg meget gerne videre i mit eget netværk.

Jeg kan kontaktes på nikolajastrup@gmail.com eller 30487483.