transparens

Skal min virksomhed være 100% transparent?

Nikolaj Astrup Madsen 24. December, 2013 13 kommentarer

Jeg har efterhånden erfaret at det kan betale sig at dele sine erfaringer. Det er langt hen ad vejen sådan jeg har opbygget mit netværk – ved at dele erfaringer, cases og oplevelser.

Der er selvfølgelig både for og imod, men jeg har endnu ikke oplevet at det ikke kunne betale sig at dele. At holde ting i sin virksomhed hemmelige og for sig selv er old school.

Jeg synes at jeg er god til at dele. Fx delte jeg forleden på Facebook og Twitter Ateos omsætningstal for december. Men jeg kunne godt tænke mig at tage et skridt videre.

Den fuldstændig gennemsigtige virksomhed

Jeg har i noget tid overvejet at lave en strategi for Ateo, som hedder at vi deler alt – På godt og ondt. Når jeg ser tilbage på hvad jeg deler, så er det som regel når noget går godt. Det vil man sikkert gerne have credit for og fejre, så det bliver delt. Men det er jo ligeså interessant med de ting, som ikke går godt – men som man forsøger at finde en løsning på.

Helt konkret kunne det være et månedligt blogindlæg eller noget i den dur, hvor vi deler:

Tanken er selvfølgelig at det skal være en motivationsfaktor for os til at gøre det bedre, men egentlig er der ikke nogen bagtanke med det. Som sagt tror jeg i bund og grund det kan betale sig og kunne være interessant.

Før jeg tager en beslutning og forsøger at overbevise mine kompagnoner, så har jeg dog brug for din hjælp:

Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.

KOMMENTARER

  • Tanken tiltaler også mig. For mig er problemet dog at vi har nogle ret aktive konkurrenter – og dermed ville det være at skyde sig selv ret meget i foden. Jeg er dog gået i gang med et lignende projekt for vores venture del, hvor jeg i 2014 vil offentliggøre alle projekter vi arbejder med og dele alle små ideer vi har.

    Jeg synes i øvrigt nederlagene er langt mere interessante end sejrene 😉 så hvis du skal dele noget – så del dem som minimum 😉

  • Hej Nikolaj,
    det er en rigtig interessant tanke. Hvordan tænker du praktisk at gøre det? Opsætte en landing page, hvor man live kan se alle jeres KPI´er?
    Som udgangspunkt tror jeg, at det som vil afgøre om det virker er om jeres forretningsmodel er en win/win mellem jer og jeres kunder. Skaber i nok værdi for den pris i forlanger? Hvis svaret er ja, så tror jeg at ligge tallene frem vil vække sympati og fungere som en positiv marketingshistorie for jer.
    Jeg har selv forsøgt at tackle samme tanke her: http://digitalglobalization.com/the-future-of-business-is-hopefully-honesty/
    I fremtiden tror jeg, at det er den ærlige virksomhed som vinder. På samme måde som vi vil se “indholdet” af vores mælk på varedeklarationen, så vil vi forlange en transparent udlægning af, hvad vi som forbrugere betaler for, når vi har med en virksomhed at gøre.
    Mvh. Steffen

  • Det er en sympatisk tanke. Du skal gøre det, hvis du har et oprigtigt ønske om at hjælpe andre iværksættere og skabe god karma omkring din person. I forhold til Ateo, så vil den ekstra omtale og de ekstra links dog næppe opveje de mange ulemper, der er ved at dine konkurrenter kan aflæse, hvilke af jeres features som skal kopieres og hvilke som de ikke skal spilde penge på. (og jo jo, ved godt at teamet, der skal eksekvere den gode idé er mindst ligeså vigtigt for det samlede resultat, men alligevel).

  • Djævlens advokat her.
    Jeg havde for nogle år siden et møde med en ejer af en mindre detailkæde med fysiske forretninger. Han overvejede, om det var indsatsen værd at gå all-in på en onlinesatsning. Han spurgte mig direkte, om folk købte hans produkt online, og bad mig hjælpe med at udarbejde en markedsundersøgelse.
    Min research tog ca. fem minutter, før jeg faldt over en pralende pressemeddelelse fra en konkurrent i branchen, der jublede over succesen i deres nye webshop og i detaljer gennemgik, hvor meget der skete i shoppen, samt hvor kunderne kom fra.
    Det tog ikke min kunde mange timer at beslutte sig for at investere i mange 100.00-klassen på sin nye webshop.
    Den slags kan være en konsekvens af for meget transparens.
    Lønforhold bør du nok også undlade – af flere forskellige årsager. Det er ikke sikkert, at dine medarbejdere synes, at det er sjovt at få deres løn udbasuneret. Og igen vil konkurrenter og alle andre have en idé om, hvad de skal byde i løn for at kunne gafle dine folk.

    Foruden det fede i at være en go-giver og dele til glæde for andre folk, har jeg svært ved at se, hvad Ateo skulle få ud af en sådan total transparens? Du kan godt dele erfaringer og være en hjælpsom fyr uden at dele 100%. I mange tilfælde vil læserne få næsten det samme ud af indlæg og beskrivelser, hvor du lige holder de sidste nøjagtige tal skjult.

  • Jeg synes også, at det er en ret sympatisk tanke. Og det er en stor fornøjelse at læse indlæg, hvor man deler lidt ud. Men som bl.a. Jesper også antyder, så er det jo lidt af en åben bog for konkurrenter, men lægger frem, hvis man gør det. Hvis man nu sidder og synes at man virkeligt har knækket nødden på nogle punkter, så vil man jo gerne holde forspringet i forhold til konkurrenterne, ik? Nogle gange er man – som i mit tilfælde – også bundet af hvad ledelsen i virksomheden måtte synes i forhold til åbenhed (og endnu værre som børsnoteret virksomhed, skulle jeg hilse og sige 🙂 )
    Så er det en svær en. Man må prøve at finde en balance, hvor man på et eller andet niveau kan dele. Uden at gå over grænsen og fortælle alt, men uden at det samtidigt bliver for kedeligt.
    Held og lykke med overvejelserne. Når i til det punkt, hvor I tør være så åbne, som du forelår, så får I kun respekt herfra.

  • Jeg må tilslutte mig Troels og Frank her. Jeg ser flere ulemper end fordele. Hvis jeres partnere følger med, tror jeg også det stiller jer dårligere i fremtidige forhandlinger.

    Hvis det er for egen motivation tænker jeg der er mange andre måder at gøre det på. En kort update hist og her hvor I deler procentuelle ændringer og mål.

  • Jeg ville holde løn væk – men resten kunne jeg sagtens selv finde på at dele (og meget af det gør jeg også).

    Jeg kan ikke tænke noget mere interessant at følge med i. Go go herfra!

  • Jeppe Stenbæk

    Jeg synes selv det er en rigtigt god ideen. Vi har jeg selv arbejdet som konsulent, og i store virksomheder bliver KPI’er meget brugt som benchmark. Dette synes jeg også kunne være interessant for startups. Man kunne lave et database over de forskellige KPI’er på den måde havde start-ups noget at benchmarke sig efter se hvad de bedste i branchen kunne præstere og hvad der er realistisk i konvertering af besøgende osv. osv.

    Hvis man er bekrymeret for konkurrenterne kan man lave nogle anonymiseret data.

    Go jul

  • Hej Nikolaj

    Super fedt initiativ, og jeg er klart for! – Jeg behøver dog ikke at få at vide hvad i får i løn, da jeg synes alt det andet giver et udemærket og stort nok indblik i fremskridt/udfordringer.

    Det vigtigste for mig er at få jeres erfaringer, tips/tricks og udfordringer med, altså hvad i har lært af den seneste måneds arbejde.

    Det er cirka også den model som den kære niggah, Halfdan Timm kører efter, og det har i mine øjne givet ham rigtig meget.

    God jul og godt nytår!

  • Jeg ved ikke helt om jeg selv ville kunne gøre det, men omvendt fortæller jeg jo gerne når folk spørger mig om løn osv. Men jeg syntes det er rigtig fedt at læse fra virksomheder der gør det. Et godt eksempel er Buffer: http://open.bufferapp.com

  • Michael Happel Olsen

    Er også lidt splittet og ville nok prøve at finde den gyldne mellemvej. Jeg er helt generelt tilhænger af åbenhed, men jeg ville måske ikke forpligte mig til at dele alt. Jeg ville hellere, som fx Halfdan gør det en gang i mellem, gøre det på case basis.

    Laver man “the full monty”, bliver det hurtigt problematisk at stoppe igen, hvis man fortryder eller vil begrænse senere hen.

    Uanset hvad, vil jeg gerne læse med hvis I går den vej.

    Følger også med i Buffer’s åbenheds projekt (http://open.bufferapp.com)

  • Hej Nikolaj.

    Da jeg så dit indlæg tænkte jeg ikke på Ateo, men på din rolle som mentor/rådgiver/coach på iværksætteri. I den rolle synes jeg det er interessant at spørge om andre iværksættere kan få glæde af indsigt i hvordan en virksomheds tal ser ud.
    Jeg synes derfor også du springer lidt over spørgsmålet: Hvad kan andre få ud af at se mine tal?
    Gennemsigtighed i sig selv er ikke interessant, men mindre det er sådan en moralsk/etisk overvejelse, hvilket jeg personligt synes er uinteressant for mindre virksomheder.

    Men lad os sige at jeg var iværksætter og gerne ville gøre dig kunsten efter – ville det så være interessant at se dine tal. Fx dine besøgstal fra forskellige sociale services. Jeg tror det ikke, jeg tror derimod det er interessant for dine kon-kollegaer og for vores allesammens online kedsomhed, hvor vi browser twitter og google+ som overspring i den daglige trummerum.

    Man kan se på det fra den vinkel der siger: Jeg har fantastiske tal, vil du også have de samme fantastiske tal? Men uden at kende din forretning, så tænker jeg at den ikke har så fantastiske tal at det i sig selv er interessant.
    Hvis du kan lave en kobling mellem dine tal og din rådgivning til nye selvstændige, så tror jeg det har interessse. Det kunne fx være fordelingen af trafik og forholdet mellem den tid du investerer og den trafik du kan påvise – for derved at fortælle en historie om hvor og hvordan man skal bruge sin tid effektivt.

    Tal er i sig selv uinteressante, fordi de er så vildt relative. Er 100 godt? Er 1000? Det kommer helt an på.
    Så jeg synes personligt ikke at du skal slagte ideen om at dele, ej heller at dele tal fra din forretning, men jeg ville overveje det større formål eller prøve at bygge en fortælling først og så komme med de relevante tal bagefter.

    Mine 5 cent. Om ikke andet var dit spørgsmål godt nok til at trække en masse opmærksomhed fra “Google+ folket”, så alene det er godt gået 😉

    Mvh. Ole

  • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

    Tusinde tak for alle jeres kommentarer (både her og på G+). Meget lærerigt – jeg havde faktisk troet at flere ville være positive og se fordelene ved det.

    Efter at have læst jeres kommentarer og tænkt lidt over det, tror jeg at den bedste løsning ville være at dele 80% og tage en vurdering fra gang til gang – altså ikke love at man ligger en masse tal ud, men gøre det, når det er relevant.

    Det jeg synes er ærgerligt er at folk – inklusiv undertegnede – nærmest kun deler når det går godt, men ikke når alt er noget lort. Det jeg forestillede mig var at åbne op til et vist niveau og så må jeg dele både når det går godt og skidt.

    Der er et par, som har spurgt om det er bare er for mit eget egos skyld. Hvis alting bare gik fantastisk og vi tjente en masse penge, så ville det måske være, men sandheden er at vi kæmper ligeså meget som alle andre. Der er noget imellem de store sejre og – som de fleste af jer ved – så er det at være selvstændig, det meste af tiden hårdt arbejde, fiaskoer, at rejse sig igen etc.

    Angående tal, så er der selvfølgelig nogle som er interessante og nogle som ikke er og alt er relativt. Det jeg ville var at sammenligne med månederne før og fortælle om hvad vi har gjort, arbejder på osv., for derigennem at give en idé om det går godt.

    Der er nogle store ulemper ved at dele, men jeg tror stadig at fordelene er større. Det handler ikke om at vi skal have tonsvis af PR på det, men andre gange jeg har delt åbent, har det altid kunne svare sig synes jeg. Det giver noget synlighed og pludselig er der en som kontakter dig med en mulighed på grund af den åbenhed og synlighed.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Relateret indhold

Få bogen BEDRE gratis...

Nikolajs projekter er nævnt i

JP DR Trendsonline Femina Computer world Tv2 Fri