Træning og sygdom – Sådan gør jeg!

Nikolaj Astrup Madsen 25. December, 2011 6 kommentarer

Hvert år bliver jeg altid syg, og ofte flere gange. Vinteren er hård ved en dreng uden fedt på kroppen. Sidste år da jeg trænede op til Challenge Copenhagen, var jeg syg 4-5 gange. Syg med høj feber, opkast osv. Jeg havde kun trænet struktureret og fast i ganske kort tid og jeg begik flere fejl den gang.

Træning og sygdom

Jeg var en slave af mit træningsprogram og det var sjældent, at et træningspas blev droppet. Jeg kan huske flere gange, hvor jeg vågnede med øm hals, ondt i lænden, tung i hovedet og andre spirende signaler på sygdom, hvor jeg alligevel trænede 2-3 timer på en dag. Hver gang gik træningen ok, men nogle timer efter eller dagen derpå kom sygdommen buldrende med et brag. Desværre var det lidt selvforstærkende, for da jeg så endelig var tilbage igen, var jeg så ivrig efter at træne og gøre godt for det, jeg havde misset, at jeg slet ikke så signalerne igen.

Der er ikke et fast svar

Jeg har forsøgt at søge lidt rundt omkring sygdom og træning, og der er mange forskellige holdninger. Hver person har sine erfaringer og anbefalingerne varierer selvfølgelig også, efter hvilken sport det drejer sig om. Nogle taler for, at man dyrker lidt lavintensitet sport, så kroppen bliver varm og dræber bakterier. Andre sætter grænsen ved feber og træner gerne med andre symptomer.

Jeg tror, det afhænger lidt af, hvem er man er og hvor godt man kender sin krop.

Efter sidste års vanvidvinter er jeg blevet rigtig dygtig til at mærke, hvornår jeg skal bakke af. Det seneste halve års tid har jeg et par gange kunnet mærke, at kroppen sendte mig signaler om, at den var på overarbejde. Det er som oftest ved, at nogle af disse situationer kombineres:

– Mange og lange arbejdsdage i træk, som også er travle og stressede
– Dårlig, uvarieret kost eller hvis jeg springer måltider over
– Højintensitetstræning

I en travl hverdag hvor flere ting skal balanceres, undgår man nok ikke de to første og træner man til en ironman, undgår man i hvert fald ikke den sidste. Jeg forsøger derfor at balancere det lidt mere. Jeg sørger for ikke at stresse på de lange dage og bare tage en ting af gangen. Jeg forsøger at spise så sundt og varieret som overhovedet muligt. En burger og en cola er altid velkommen, men det nytter ikke noget tre dage i træk.

Min løsning er simpel

Min løsning er helt simpel. Når jeg mærker de helt spæde signaler fra kroppen som fx, at jeg føler mig træt og uoplagt, øm i lænden, tung i hovedet og lignende, så bakker jeg med det samme af. Det betyder som regel at tage en halv eller hel dag som på ovenstående billede: The, kaffe, chokolade, sund mad, en dyne og en video om Ironman Hawaii. Det er netop hvad der er sket for mig i dag, hvor jeg det meste af dagen har ligget under dynen på sofaen og drømt mig til Challenge Roth 2012!

Jeg forstår sagtens, at man kan have dårlig samvittighed, hvis man dropper en dags træning eller, at man har travlt på jobbet. Jeg har altid forsøgt at være hård og arbejdet en masse, når jeg var syg, men jeg er helt sikkert blevet klogere nu. I stedet for at arbejde og træne videre og derefter få sig en omgang sygdom over 3-4-5 dage, så tag det i opløbet. Det betaler sig.

Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.

KOMMENTARER

  • Jeg bruger samme teknik; altså at tage pauser når jeg opdager, at der er noget på vej. Jeg er stadig ikke dygtig nok til selv at mærke det i tide. Når jeg først mærker, at jeg er ved at være syg, så er det som oftest for sent.

    Jeg måler i stedet. Hvis jeg er mere træt end jeg plejer efter træning, hvis jeg løber langsommere end jeg plejer eller hvis min puls er højere end normalt – det sidste plejer at være en meget præcis indikator. Det gælder både en højere hvilepuls og en højere arbejdspuls.

    Så snart jeg opdager det er der kun en udvej: Pause som du selv foreskriver.

  • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

    Hej Søren,

    Mange tak for din kommentar! Rigtig god idé med at måle. Det er helt klart, det jeg skulle have gjort sidste vinter, men det vidste jeg slet ikke nok om den gang.

    Jeg tror det er en super god idé med nogle regler, som man forsøger at følge. Specielt hvis man endnu ikke kender sin krop godt nok selv. Jeg er blevet klogere på det her punkt, men har sikkert en masse at lære, så min regel er så snart jeg ser de helt spæde tegn, så bakker jeg af.

    Har du en fast regel med at tjekke din puls en gang i mellem eller hvordan fungerer det?

  • Jeg trænede konsekvent med pulsur. Når jeg der kunne se afvigelser fra normalen, målte jeg hvilepuls om aftnen og nogle gange natten over også. Derudover havde jeg intet system.

  • […] alt i verden undgå skader, sygdom eller andre set-backs og pauser Sidste vinter var jeg syg 4-5 gange, og hele januar var jeg ude og […]

  • Ved godt dit indlæg ligger lidt tid tilbage, men står selv i præcis samme situation som du gjorde i starten. Kom du igennem Challenge, trods sygdomsperioderne? 🙂 Kan SÅ godt nikke genkendende til alt, du beskriver! Tak for et inspirerende indlæg!
    Mvh Susan

    • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

      Hej Susan,

      Tak for kommentaren 🙂
      Er du ved at træne op til Challenge Copenhagen?

      Jeg kom fint igennem. Jeg tror det er meget normalt når man går i gang med at træne meget / på en anden måde end man har været vant til. Jeg havde en super god oplevelse til min første jernmand, på trods af sygdom over vinteren.

      Held og lykke med træningen 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Relateret indhold

Få bogen BEDRE gratis...

Nikolajs projekter er nævnt i

JP DR Trendsonline Femina Computer world Tv2 Fri