Langt fra målet, men godt på vej

Nikolaj Astrup Madsen 21. December, 2011 3 kommentarer

I weekenden løb jeg Frost Cuppens 3. afdeling. Jeg løb 10km, som en lille test for at se hvor jeg er henne. Det er faktisk første gang jeg laver sådan en test efter jeg er begyndt at træne seriøst. Mine forventninger var at jeg skulle være hurtigere end 40 minutter, og drømmen er at jeg en gang i fremtiden skal ned på under 33 min.

Jeg vil gerne forbedre min fart og mit løb generelt, da jeg tror at jeg kan blive en mere end habil løber i Ironman-stævner.

Overhalet af Kim Greisen

Jeg endte i tiden 37.56, og en 20. plads ud af 115. Der er altid billeder af dem der kommer først, og dem der kommer sidst, men ikke dem i midten. Derfor må jeg nøjes med et af Kim Greisen, den 20. dobbelte Ironman, som overhalede mig og andre – mens han gav opmuntrende ord til andre, fokuserede jeg på ikke at kaste op. Jeg er ham den tynde i baggrunden.

At lave en 10 km test, hvor man giver den alt man har, er ulideligt. Det er meget anderledes end de længere konkurrencer, en anden træthed og smerte. 38 minutters ren smerte en iskold søndag morgen.

Når man laver sådan en test her, har man både nogle rolige dage før, og efter – hvor benene er godt smadrede. Det er derfor også lidt et afbræk i ens træning. Jeg skal lave flere tests, men der går noget tid i mellem dem, da jeg kan mærke at de perioder hvor jeg træner 14-20 dage i stræk uden afbræk, virkelig rykker mig.

Da jeg lige fået noget kaffe og varm trøje på, glædede jeg mig allerede til at fortsætte træningen. Jeg er helt sikker på at jeg når mine mål og delmålet om at løbe 10 km på 33 min.

Desuden bliver jeg nødt til at blive hurtigere, for de folk jeg en gang i mellem træner med er seriøse. Lillan var bedste kvinde på 10 km, og Erik bedste mand i hans klasse på 5 km. Når jeg bliver voksen som dem, vil jeg også være så hurtig.


Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.

KOMMENTARER

  • Hey Niko,
    Det er altså virkelig gode historier du skriver. Jeg er først nu begyndt at løbe herhenne i usa.
    For en måned siden var jeg til et 7km løb hvilket var det første løb jeg har løbet, det var vildt sjovt, men meget hårdt fordi man bliver presset af andre mennekser som løber hurtigere end en selv.
    Jeg tror jeg vil prøve at træne op til et marathon eller et halvmarathon og alle har sagt at det er vigtigt bare at melde sig til så mange løb som man kan, fordi det er bedre at træne mod andre og konkurrere lidt.
    Mit knæ er dog blevet skadet her for en 3 uger siden, jeg faldt på mountainbike og fik virkelig drejet mit knæ, herhenne har min læge sagt at det er inflammation og har selvf. givet mig en masse piller. Men jeg tænker at jeg bare skal løbe mig igennem det? Træne mit knæ igen 🙂 Eller skal jeg virkelig passe på og vente til at det overhovedet ikke gør ondt mere?

    Tak for de gode artikler og keep up the good work!
    (pas på min michelle til jeg kommer hjem igen, hvilket er snart! juhuuu)

    Knus Anna

  • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

    Hej Anna,

    Tak for din kommentar. Fedt du læser med, også tak for det:-)

    Lyder helt vildt fedt at du er begyndt at løbe og synes det er sjovt! Det er super hårdt at løbe med og mod andre, men også god træning! Jeg er sikker på at du kan få en fin tid på halv- og helmarathon. Det er i mine øjne bedst langsomt at gøre sig klar, og løbe et par halvmarathon inden man løber en hel. Oplevelsen er så meget bedre, hvis du er godt forberedt.

    Øv, med knæet. Hvor gør det ondt? Kunne godt lyde til at det er ledbåndet, der går fra ballen til nederste del af underbenet(såvidt jeg lige kunne se på netdokter), som slider på ydersiden af knæet. Det er den samme situation når man har en et løberknæ, altså hvor man har løbet for meget. Jeg er stor fan af at sparke numse og træne igennem, men gør det ondt skal du løbe meget forsigtigt, og langsomt træne knæet op igen. Jeg er alt andet ekspert:-)

    Håber du snart er klar igen og kommer hjem til Michelle(hun savner dig)

    God tur hjem!

  • […] med wattmåler for at måle min fremgang. Jeg vil løbende lave tests af både svømme-, cykel- og løbeniveau, så jeg kan se at jeg forbedrer […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Relateret indhold

Få bogen BEDRE gratis...

Nikolajs projekter er nævnt i

JP DR Trendsonline Femina Computer world Tv2 Fri