Lær at svømme crawl – Og gennemfør en Ironman

Nikolaj Astrup Madsen 06. January, 2012 7 kommentarer

Jeg gennemførte Challenge Copenhagen 14. august 2011. Jeg havde første tur i svømmehallen d. 12. november 2010, hvor jeg kunne svømme omkring 25 meter. Jeg kaldte det crawl, men det var nok nærmere panisk hundesvømning.

Jeg gennemførte svømningen i Challenge Copenhagen på 1 time og 20 minutter. Selvom min tid overordnet set nok var i den tunge ende, var det stort for mig at gennemføre den del af konkurrence i fin stil. Jeg gik fra at være utryg ved vandet til at klare 3,8 km åbenvandssvømning. Siden Challenge Copenhagen er jeg blevet meget bedre til at svømme og nyder det meget mere. Det er nu en af de ting jeg bedst kan lide ved triathlon- / ironmantræning.

Forberedelse til ironman

Mine problemer da jeg startede med svømmetræningen var:
Sådan lærte jeg at blive tryg i vandet og at svømme crawl:
1. At blive tryg i vandet

Først og fremmest tror jeg det var vigtigt bare at blive tryg i vandet og komme i gang. Jeg fik at vide af min træner at jeg bare skulle i svømmehallen 3 gange om ugen. Ikke noget program eller andet, bare stille og roligt få en fornemmelse af vandet og blive tryg ved det.

2. Vejrtrækning
Jeg kunne slet ikke få hovedet under vandet i starten, så jeg forsøgte mig med en næseklemme – det er ikke løsningen. Løsningen var at lave nogle øvelser med en svømmelærer, og forstå teknikken. Hovedet under vand, vent lidt, pust ud, op med hovedet til siden og træk luft ind.
Det der virkede for mig var at tage nogle svømmefødder på og have hænderne på en plade, så man har fremdrift, men ikke skal tænke på teknik og armene – og kan koncentrere sig om vejrtrækningen. Jeg har desuden set en masse Youtube film med crawlteknik.
3. Pullbouy er uundværlig
En pullbouy er en ting af en slags skumgummi, som du sætter mellem benene. Det lyder frækt, men er mere en livredder i starten og senere et redskab du bruger til at blive endnu bedre. En pullbouy gør at du får noget opdrift, og derfor ikke skal bruge så mange kræfter. For mig virkede det sådan at jeg ikke skulle koncentrere mig om at overleve i vandet, men kunne koncentrere mig om teknikken. Det minder lidt om hvad en våddragt giver af opdrift.
Pullbouy - Lær at svømme crawl

Da jeg blev bedre blev pullbouy’en en sovepude og jeg brugte den alt, alt for meget. Jeg kunne have været en meget stærkere svømmer til Challenge Copenhagen, hvis jeg havde lagt den fra mig noget mere. Denne video fra Dennis Ritters beskriver meget godt sådan jeg havde det da jeg startede.

4. To timer med en svømmetræner er guld værd

Jeg har hverken gået på nogle svømmehold, i en klub eller lignende. Jeg har haft to timer med en svømmelærer og det var nok. En god svømmelærer kan forklare og vise teknikkerne på en god måde, og du kan komme af med nogle dårlige vaner på en time. At få en times koncentreret undervisning af en lærer, hvor fokus kun er dig er guld værd. Jeg har brugt Niels Toft som er svømmelærer for TRI4 og selv har gennemført Challenge Copenhagen.
Niels holder et svømmekursus i Vesterbro svømmehal, som jeg kun kan anbefale at tage med på. Læs mere om Crawlskolen her!

5. Frygten for åbenvandssvømning

Jeg frygtede ret meget at skulle ud og svømme i åbent vand første gang. Selvom det var i Amager Strandpark, som er en slags lagune er følgende ting ikke sjovt når man er en dårlig svømmer:

  • Strøm
  • Bølger – selvom det er begrænset i en lagune, er selv små bølger heftige når du har hovedet i vandkanten:-)
  • At skulle navigere
  • At være ude hvor du ikke kan bunde, og hvor du ikke lige kan tage fat i kanten af poolen
Challenge Copenhagen svømmestart
Derfor svømmede jeg ret mange gange i Amager Strandpark. Jeg droppede en del svømmetræninger, og fokuserede udelukkende på at blive tryg og kunne gennemføre svømningen. Jeg tror jeg svømmede hele ruten til Challenge Copenhagen fem gange, så da stod på startstregen til Challenge Copenhagen, var det bare som at gøre til træning. Jeg kunne sikkert havde fået en bedre tid, hvis jeg havde trænet klogere. Men jeg fik en super god oplevelse, og det var vel vigtigst i den første Ironman.
5 ekstra gode tips til crawl:
Svømning efter Challenge Copenhagen 2011
Efter stævnet havde jeg en lille pause på en måned, hvor jeg kun løb. Så besluttede jeg mig for at triathlon er noget jeg vil, og jeg måtte derfor blive bedre til at svømme. Jeg er begyndt at træne bedre og hårdere. Jeg har på ingen måde talent for at svømme og bliver nok aldrig en super god triathlon-svømmer. Men jeg nyder at træne svømningen nu og tror på at jeg kan blive ganske habil. Jeg vil på et senere tidspunkt skrive mere om udviklingen i svømningen.

Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.

KOMMENTARER

  • Super Go beskrivelse af hvor dinetanker og tvivl var inden opstart.
    Præcis hvor jeg ligger oppe i hovedet . Er vildt tændt på at starte op
    Men er lidt usikker på hvordan -på den rigtige måde.

    Tak for din historie (-:
    Starter op nu
    Zubbi

    • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

      Hej Brian,

      Tvivlen er vist helt normal, hvis man starter op med svømning, fx i forbindelse med en jernmand – Men om år vil du have rykket dig helt vildt og være en god svømmer 🙂

      God træning og god fornøjelse.

  • Preben Lyngholt Jensen

    Hej Nikolaj.

    Selvom man aldrig skal gå i koma over “tider”, så er jeg lidt nysgerrig på at høre hvor meget din tid har forbedret sig i den periode fra du rundede 1000 m første gang i forhold til hvad du svømmer 1000 m på nu?

    Hilsen
    Preben

    • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

      Hej Preben,

      Jeg har ikke lige mine km tid. Til Challenge Copenhagen i 2011 svømmede jeg 1.20, og i til Ironman Copenhagen i år svømmede jeg 1.03, efter at svømningen har hængt noget i denne sæson, da jeg har boet i Kina og forholdene har været væsentlige dårligere end herhjemme. Det har betydet færre km i bassinet.

      Det er ikke så voldsom god en tid, men jeg er faktisk fint tilfreds med tiden, når jeg ser på den træning jeg har været igennem og de betingelser jeg har givet mig selv.

      God træning.

  • Lars Bay

    Fantastisk motiverende!
    Tænker på at komme igang med triathlon, men svømningen og dermed crawl, er en kæmpe udfordring.
    Efter at havde læst din historie er jeg kommet lidt nærmere – har fået mere lyst til at kaste mig over svømningen…
    Mvh.
    Lars Bay

  • Johnny Jensen

    Hej. Jeg har det som dig. Jeg kan kun svømme 25 meter. Jeg er igang med løb og cykling, så det bliver ikke problemet. Det er svøming, der halter og jeg ved ikke helt, hvordan jeg griber det an. Mvh Johnny

  • Tak for din superfede beskrivelse af hvordan JEG har det mht svømning.. jeg tror jeg lige har fået lidt optimisme tilbage at man faktisk godt kan lære at være tryg i vandet som voksen og lære at svømme (ikke som hund..)
    🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Relateret indhold

Få bogen BEDRE gratis...

Nikolajs projekter er nævnt i

JP DR Trendsonline Femina Computer world Tv2 Fri