Hvordan min blog blev til min bedste investering

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Nikolaj Astrup Madsen 17. August, 2014 26 kommentarer

I denne blogpost vil jeg fortælle hvordan 1) al min indtægt kan spores tilbage til min blog, 2) hvordan min blog er grunden til at jeg har rejst med 70 forskellige mennesker og 3) hvordan den har givet mig et suverænt godt netværk (synes jeg selv).

Min blog startede jeg efter at have trænet op til en Ironman i 8 måneder og gennemført den. Det havde været en lærerig oplevelse, som jeg på en eller anden måde havde brug for at skrive noget om. Det endte så med at være en blog. Siden da har jeg skrevet 89 blogposts, som samlet set har fået 765 kommentarer. De sidste 30 dage har min blog haft 3.768 unikke besøgende. Det månedlige antal unikke besøgende har de sidste 6 måneder i gennemsnit været 2.479.

De her tal fortæller jeg dig for at vise, at min blog ikke er specielt besøgt. Men alligevel har denne blog været min absolut bedste investering personligt såvel som i min karriere. Der er ikke et enkelt initiativ eller projekt, som har betydet mere.

Hvorfor min blog har været min bedste investering

1. Al indkomst jeg har nu, kan jeg spore tilbage til min blog

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Jeg tjener ikke en krone på min blog. I hvert fald ikke direkte. Der er ingen affiliate links, bannere og ingen fashionbrands, som betaler mig for at poste deres billeder :-).

Men al den indkomst jeg har nu, kan jeg spore her tilbage til bloggen. Den ene konsulentkunde jeg har nu, og har haft længe, stødte først på mig via min blog og det var sådan vi kom i kontakt.

Derudover er mit lille projekt Workaway jo født her på min blog, og det er i dag blevet en lille sideforretning, som jeg forventer næste år vil være halvdelen af min indtægt.

Så selvom jeg ikke har nogle direkte indtægter i forbindelse med min blog, så er der nogle afledte effekter af at blogge. Med tiden kan de afledte effekter blive ens levevej.

Som det også ses på billedet herover, så er jeg bestemt ikke rig 🙂 Men jeg har den livsstil som jeg ønsker og den er finansieret ved initiativer som er startet her på siden.

2. Som et direkte resultat af min blog har jeg rejst med over 70 forskellige mennesker

Hvordan min blog blev til min bedste investering

 

I 2012 sagde jeg mit arbejde op for at gå fuldtid som iværksætter. Jeg tænkte, at det kunne være interessant at møde nogle andre mennesker, som levede på samme måde, da jeg nu ikke ville have kolleger, jeg ville se dagligt. Det resulterede i dette blogindlæg (beklager dårlig formattering. Jeg mangler at få rettet en masse indlæg efter jeg har fået lavet nyt design).

På min blog smed jeg bare ideen op med, at vi kunne samles nogle stykker og arbejde sammen i Barcelona i en uge. Jeg havde forestillet mig, at vi ville være 5-6 stykker, men lige pludselig havde 20 tilmeldt sig. De havde endda betalt, så jeg måtte i gang med at finde et sted, vi kunne være.

Workaway holdes for 5. gang til september, og i oktober første gang som en international udgave. Siden den blogpost er det blevet en rigtig, rigtig fornuftig sideforretning.

Den helt store værdi er selvfølgelig også, at jeg de sidste par år har rejst med i alt over 70 forskellige, vanvittigt spændende mennesker. At bo, spise og arbejde med folk i en uge gør, at det bliver suverænt netværk. Det kan du ikke få på en konference.

Workaway blev endda udvidet til Refuga.dk, hvor jeg lavede en tur til Kilimanjaro i foråret. Det er her billedet er fra.

Det er ret tilfældigt, at det er blevet til det, det er i dag, men var det ikke for min blog, så var det aldrig sket.

Tilbud om jobs, partnerskaber og en gratis rejse

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Via min blog er jeg blevet kontaktet både af folk, som jeg kender, og folk jeg aldrig har hørt om, som har tilbudt mig forskellige ting. Jeg er blevet tilbudt to jobs, hvor jeg ved, de har fundet mig gennem min blog. Jeg kan i alt huske at jeg har fået 5-6 forslag / oplæg omkring partnerskaber om projekter, hvor de har fundet mig her.

Da jeg dyrkede triathlon blev jeg endda tilbudt en gratis træningsrejse til Lanzarote af en, som fulgte mig en smule, og i en årgang blev en slags mentor for mig. Igen et direkte resultat af min blog.

Der er sikkert også ting, som jeg ikke kender til, men de her ting jeg nævner, ved jeg er et resultat af min blog. Der er mange folk derude, som sindsygt gerne vil lave noget med lige netop dig. Men de skal jo støde på dig et sted, og der er en blog bare et genialt værktøj.

Fra perifert netværk til kontant-kickass-netværk

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Det her er en de ting, som har haft absolut størst værdi for mig ved at have en blog.

De fleste møder en masse mennesker til arrangementer, konferencer, middage, via deres job osv. Men en ting er at møde folk og blive connected på LinkedIn, men hvordan går man derfra til virkelig at kende hinanden og hjælpe hinanden.

Når jeg har mødt en person i forbindelse med noget arbejde, et projekt eller lignende, sker det at man connecter på sociale medier, hvor jeg jo deler mine blogposts.

Rigtig ofte har jeg oplevet at folk følger en anelse med. De læser måske ikke med hver gang, men fordi jeg har en blog, så ved de hvad jeg laver etc. Så selvom vi kun har mødtes en enkelt gang eller bare er forbundet på sociale medier, så “kender” de mig. Det har en kæmpe værdi.

Da jeg skrev dette blogindlæg, om at jeg stoppede i et tidligere projekt, var der rigtig mange i mit netværk, som kontaktede mig. Lige efter jeg havde skrevet den post, var jeg ude at drikke kaffe med 4 forskellige mennesker, som allerede var i mit netværk – i højere eller mindre grad – som tilbød sparring og konkrete projekter.

Den kan hurtigt vise sig helt vildt værdifuldt og var igen et direkte resultat af min blog.

Min blog har været den vigtigste ting i at bygge et navn / netværk online

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Jeg er utrolig stor fan af sociale medier. Et godt netværk på sociale medier (og det betyder ikke bare mange følgere) er noget af det mest værdifulde nu til dags. Det kan bruges til sparring, få kontakt til de rigtige mennesker, til at få jobs, stifte virksomhed og meget, meget andet.

Hvis du læser med her, behøver vi nok ikke at diskutere værdien af sociale medier 🙂

De tweets og opdateringer jeg skriver, når jeg deler mine blogposts er dem som giver flest følgere. Jeg har forsøgt at måle det, og jeg kan altid se små spikes i nye følgere på Facebook, Twitter og G+, når jeg delt indlæg.

Det er ikke 100% videnskabeligt undersøgt, men det er efterhånden mange måneder, hvor jeg har kunnet se denne udvikling.

Derudover bilder jeg mig ind at de følgere, jeg får, fordi de har læst en blogpost er bedre end øvrige følgere. De kender mig allerede lidt, og det er bedre end fx folk, der følger bare for at få en følger selv.

Min “strategi”

Jeg havde ikke en decideret strategi for min blog, da jeg startede, og jeg tror til dels, at det er derfor at jeg har haft en fin succes. Med tiden har jeg dog udviklet nogle tanker omkring det at blogge, som i dag udgør “min metode”.

1. F*** affiliate og bannere

Jeg altid sagt nej til folk, der vil betale for at få et link, lave affiliate og have bannere. Desuden har jeg alt for få besøgende til, at den slags rigtig giver mening. I mine øjne tror alt for mange bloggere, at de kan lave reklame for store firmaer og leve af deres blog. Der skal bare helt vanvittigt mange besøgende til, og det er virkelig et fåtal, som tjener gode penge.

I stedet har jeg fokus på de afledte effekter af at have en blog. Jeg forsøger at holde tingene ægte og ikke bare skrive noget, som giver mange besøgende. Det har til gengæld givet mange andre værdifulde resultater.

Den samme fejl laver rigtig mange traditionelle medier. De går ned på kvalitet og bliver populistiske for at få en masse kliks, så de kan sælge bannere – som meget sjældent virker. Jeg tror der er langt større potentielle i at tilbyde produkter omkring ens medie (som fx webshop, events og info-produkter).

2. Meget lille fokus på besøgstal

Jeg vil 100 gange hellere have nogle få værdifulde relationer end en masse fans på Facebook. Der er intet i vejen med volumen, men alt for mange har fokus på vanity metrics. At have mange besøgende er ikke en succes i sig selv. At nå sine mål har værdi.

Jeg har flere gange oplevet, at nogle af de posts jeg har skrevet, som har givet færrest delinger og besøgende, har givet nogle få konkrete henvendelser som har været guld værd. Derfor går der lang tid mellem, jeg tjekker mine besøgstal, fordi det ikke er der værdien ligger.

3. Min blog er mig og ikke et koncept

Min blog har hele tiden været mig forstået på den måde, at den har udviklet sig, ligesom jeg har gjort. Rigtig mange starter en blog op og går død i det. Ofte tror jeg, at det sker fordi de har et fast koncept, som fx kun at ville skrive om markedsføring, sport eller noget helt andet.

Min blog har været om det hele og har med tiden udviklet sig. Mange vil helt sikkert synes, at det er rodet og sige, at jeg ikke har en fast målgruppe, men i virkeligheden har jeg den ultimative niche, som ikke kan kopieres, fordi bloggen er mig.

Jeg siger ikke at det er for alle, men for mig har det fungeret.

Rent personligt har bloggen også været en godt værktøj til at overveje, hvilke drejninger livet tager. Det samme som jeg forestiller en dagbog kan gøre.

4. Jo mere åben, jo bedre

Dem der kender mig ved, at jeg er fortaler for, at man deler sine mål og sine nederlag. Der er meget for og imod og endda forskning (læs mere her) som viser, at det er bedre at holde sine mål for sig selv. Men jeg synes, det fungerer vanvittigt godt at være åben.

En af grundene til, at jeg tror, at åbenhed virkelig betaler sig er, at åbenhed faktisk er en sjældenhed. At du tør være åben er noget, som skiller sig ud og noget, som folk har respekt for.

Som nævnt tidligere fik jeg en række gode tilbud og blev kontaktet af fremmede folk, som inviterede mig til møder og kaffe, da jeg stoppede i mit tidligere firma. Alt sammen fordi jeg havde været fuldstændig åben omkring det nederlag i en blogpost.

5. Når jeg trykker på publicer, skal det allerede have betalt sig

Det her er en lille tanke omkring det at være blogge. At blogge kan være hårdt. Man er stolt af sin blog og bruger en masse tid på at skrive gode indlæg, men det kan vare tid, før de besøgende kommer, eller man virkelig får noget værdi ud af det.

På den baggrund har jeg lavet en lille regel. Når jeg skriver et indlæg, skal det at jeg har skrevet det, være nok betaling i sig selv. Forhåbentlig bliver det delt en masse, får kommentarer og god respons, men det er man aldrig garanteret.

At skrive ting ned og reflektere over dem, kan gøre at tanker sætter sig fast i ens hoved – at brikkerne falder på plads. Hvis man bruger den regel, så er man også sikret et vist niveau i indlæggene.

Et par gode tools du skal kende

Gratis grafik til din blog

Hvordan min blog blev til min bedste investering

At lave noget god grafik til ens blog, kan vise besøgende, at det er lidt mere gennemført end det gennemsnitlige blogindlæg. Bare det at ting virker mere gennemførte gør, at folk er mere tilbøjelige til at dele det.

Et godt værktøj til at lave små grafikker er Canva. Her har de en masse templates, og det er vanvittigt nemt at bruge. Med Canva kan du nemt erstartte ting du har klippet sammen i en kopi af Photoshop, til noget som er mere lækkert og gennemført. Billedet i toppen af denne artikel tog 5 minutter at lave med Canva

Få vigtige personer til at læse dit indlæg

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Nogle gange har jeg godt ville være synlig over for nogle bestemte personer. Det er sket et par gange, at jeg godt har ville have nogle personer til at kende til mig – Vel og mærket nogle personer, som på alle måder, er niveauer over mig. Hvordan får man sådan en person til at kende en?

Det kan være en journalist, som jeg gerne vil have kender mit navn, så chancerne for PR er større i fremtiden. Det kan også være en person, som jeg en gang i fremtiden kunne forestille mig at lave forretning med. Det kan også være en person som jeg måske kunne tænke mig at have med på en Refuga tur (hvis personen har stødt på mig før, er der måske større chance for at han / hun vil deltage, hvis der pludselig dukkede en invitation op i postkassen).

Når jeg har skrevet et relevant indlæg, som jeg er overbevist om en eller flere personer (som jeg gerne vil have skal kende mig), vil finde spændende, så har jeg prøvet at lave Facebook annoncer som kun de ser. Det gør man via custom audiences. Du finder deres Facebook bruger ID og tilføjer det som et custom audience i Facebooks ad system og så bliver din annonce kun vist til den eller de personer, som du har valgt. Læs mere om Facebook custom audiences her.

3 ud af 4 jeg har prøvet det med, er endt på mit nyhedsbrev, så nu kender de mig. Første skridt med en endnu mere værdifuld relation. På den måde er de stødt på mig først og jeg bilder mig at de vil være mere positive stemt, hvis jeg nu en dag skulle tage kontakt.

Brug personer med mange følgere i dine blogindlæg

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Det er en velkendt metode at lave interviews, få citater, cases eller lignende fra anerkendte personer, som har mange følgere, i ens indlæg. Alle folk kan lide at blive omtalt pænt, og når man gør det, er de selvfølgelig utrolig tilbøjelige til selv at dele indlægget.

De bedste eksempler jeg kender er disse to indlæg:

Sælg mere via din webshop – Tips & tricks til mersalg fra 8 e-handelseksperter – Her er de lavthængende frugter af Dennis Drejer

og

12 extra-ordinary Entrepreneurs on Goals, Motivation and Meaning af Steffen Hedebrandt

De her indlæg bruger andre personer og sikrer at hhv 8 og 12 personer, som det første vil dele indlægget, når det er publiceret.

Få folk signet op til nyhedsbrev, også selvom du ikke bruger det

Hvordan min blog blev til min bedste investering

Når du poster noget på din blog, får du en masse besøgende som forsvinder igen. Det har noget værdi at få så mange som muligt af disse til at følge dig på sociale medier eller endnu bedre få dem på et nyhedsbrev. Selvom det ikke er noget, som du bruger vanvittigt meget, så få det gjort. På et år løber det op, og pludselig kan du have rigtig mange tilmeldte.

Jeg anbefaler at få folk tilmeldt nyhedsbrev fremfor sociale medier, da e-mail marketing bare fungerer super godt, og fordi du så ejer det 100%. Mit eget nyhedsbrev har været utrolig værdifuldt for mig.

Til det kan jeg anbefale Sleeknote, som kan tilbyde nogle små popups. Det fungerer super godt. Et endnu mere simpelt tool, som jeg kun lige har kigget kort på er SumoMe. Test hvad der fungerer bedst få dig og kom i gang med at bygge din liste.

Mit mål med denne blogpost er både at fortælle min lille historie som blogger, men også anbefale andre at finde deres helt egen unikke stemme i stedet for at lave et for fastdefineret koncept. Når alt kommer til alt, så er det mit absolut bedste råd til bloggere.

 

Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.

KOMMENTARER

  • Christian Møller

    Super godt indlæg Nicolaj.

    Specielt dit trick med custom audiences vil jeg gøre brug af fremadrettet.. smart! 😉

  • Hej Nikolaj
    Tak for de helt konkrete tips!
    Især da jeg nåede “Min Strategi” kom pulsen op 🙂
    Mht. nyhedsbrevet: mener du, at det er en god ide at få folk til at tilmelde sig ens “nyhedsbrev” selvom man ikke sender nyhedsbreve ud (ret tit)? Det lyder som en super ide, forudsat det ikke giver bagslag..?

  • Tusind tak for et inspirerende og ærlige indlæg.
    Især interessant, med dit lille fokus på besøgstal. Kan godt lide din måde at betragte det med antal besøgende på, og at indhold og relevans er det vigtige.
    Custom audiences – den har jeg aldrig hørt om før – det må tjekkes nærmere.
    Din ide med nyhedsbreve, er jeg også helt enig i – det er super vigtigt, at få læserne på nyhedsbrevet, og ikke bare som følgere, på de sociale medier.

  • Kan kun give dig helt ret. Uden min blog ville jeg ikke være hvor jeg er i dag. Så kan kun støtte op om at folk overvejer at afsætte tiden til at blogge.

  • Spændende indlæg, som giver nogle interessante ideer og vinkler til at komme videre med at blogge – tak for det.

  • Super inspirerende indlæg. Tak for det.

  • “Læs det – det er en ordre” skrev Maj Wismann til os, der er på hendes mentorforløb. Og man gør jo som Maj siger 🙂 – har ikke fortrudt. Virkelig godt og inspirerende indlæg – gode tips og tools. Bruger allerede Canva og er absolut fan! De andre skal prøves.

  • Super godt indlæg Nikolaj og en spændende vinkel du har taget på det “at blogge”.
    Jeg kan især godt lide dine tankegang omkring at hellere “få” fremfor “masserne” til at følge bloggen. Jeg tror du har ret i, at 10 personer som er engagerede giver mere end 1000 likes på Facebook. Ikke at der er noget i vejen med mange likes, men kommentarer og dialog holder bare i længden (i min verden).

    Og mange tak for et uddrag af din toolbox, der var lige et par stykker som jeg ikke kendte til 🙂

    /Kent

  • Tak for et åbenhjertet indlæg med nogle lidt anderledes betragtninger af det at blogge. Rigtig inspirerende!

    M.h.t. nyhedsbreve vs. sociale medier, så er det også min erfaring, at man har meget større chance for at “nå ud” til sine læsere/følgere med nyhedsbrevet, hvorimod man nemt drukner på f.eks. Facebook…

  • Dejligt inspirerende, at høre om hvordan du gør Nikolaj- og hvilke tanker du har omkring det.
    Tusind tak for det.
    Det bliver bare endnu bedre, at der også følger gode tips og tricks med.

  • Meget inspirerende!
    Jeg har ikke en blog – endnu. Det kunne da meget vel være, at det skulle til at overvejes! 😉

    Du skriver forresten super godt – let at læse og små afsnit, i love it!

  • Jeg har aldrig hørt om Custom adudience på Facebook, men det lyder genialt.
    Jeg synes dog beskrivelsen af Custom Audience er noget anderledes på siden du henviser til. Her er det udfra email og telefon nummer og ikke via Facebook IDet.

    Custom audiences gør det muligt at målrette annoncer på Facebook mod specifikke brugere, hvis bare du har deres e-mail eller telefonnummer. Du laver f.eks. en liste med mails på de brugere, du gerne vil have annoncen rettet imod, og disse mails sammenlignes så med mails brugerne har registreret på Facebook. Når systemet finder to mails, der matcher, tilføjes brugeren til målgruppen.

  • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

    Hej Jens,

    Telefonnummer har jeg ikke erfaring med. Mail fungerer ok er min erfaring, hvis man har mange – Det er jo ikke alle som har brugt den mailadresse til deres profil på Facebook.

    I custom audiences ligger der dog også Facebook ID funktion.

  • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

    Tak for alle jeres kommentarer – De er meget værdsat. Super fedt, at nogle af tingene kunne bruges 🙂

    God arbejdslyst med jeres blogs!

  • Hej Nikolaj,

    rigtig godt indlæg, der sætter tingene på plads. Jeg har selv fokus på de sociale medier, men kan godt have lidt svært ved det. Min blog/hjemmeside er først nu ved at være i nærheden af at være færdig, så har ikke brugt de sociale medier så meget (endnu). Men synes også, det er en udfordring, seriøst at sparke gang i den del.
    Bare lige mine tanker omkring emnet 🙂

    Venlig hilsen,

    Lars

  • Jeg har virkelig ledt efter noget man kan bikse ting sammen med – du ved billedet i toppen 😉 Fedt fedt fedt – også alt andet! Nyhedsbrevet tror jeg også at jeg skal kigge mere på 🙂

    – Laura // stinusit.dk

  • Hej Nikolaj

    Som altid et spændende indlæg med en interessant vinkel – ligesom flere af de andre er jeg også vild med ideen om at bruge costum audience, til at nå ud til en særlig vigtig person. Jeg har do lige været ved at teste det, og får en besked om at der skal tilknyttes minimum 20 brugerID’er til målgruppen – men så kan jeg jo ikke målrette den til en eller to bestemte – har du fundet en vej udenom det eller tilføjer du blot nogle ekstra som også gerne må se dit budskab? 🙂

  • […] vil jeg varmt anbefale dig at læse Nikolaj Astrup Madsens blogindlæg, der handler om, hvordan hans blog blev til den bedste investering. Han tjener intet direkte på bloggen, men bruger den til netværk, markedsføringssøjle af ham […]

  • Fedt indlæg Nikolaj!

    Jeg er selv ny med min personlige og transperante blog, og glæder mig til at se udviklingen i den, og alt det andet jeg er ved at kaste mig over.

    Dit indlæg er langt, men skidt pyt når der kommer det ene guldkorn efter det andet!

    Bella Ellen

  • Tak for supergode tips og inspirerende læsning. Jeg kom tilfældigvis forbi via et link på Google+, og har allerede noteret et par ting bag øret – blandt andet Canva, som jeg ikke kendte.
    Pøj pøj med alle dine aktiviteter

  • Tak for et godt indlæg! Jeg skal da helt sikkert have prøvet det af mht. Facebook custom audiences 😉 Jeg tror da også lige at jeg skal have sat det op så folk skriver sig op til et nyhedsbrev i stedet for Facebook.

  • Hej – kom lige forbi via google. Superfedt indlæg! Nyhedsbrevet er skrevet bag øret.

    Jeg er MEGET enig i din betragtning i, at indlægget skal have opfyldt sin værdi når du trykker send. Jeg har skrevet på min blog i 1,5 år, hvor den kun var synlig for mig. Det har givet virkelig meget undervejs, og nu kom tiden til en offentliggørelse, så andre måske kan finde inspiration.

    Tak igen for et godt indlæg
    //Dorte

  • Hej Nikolaj,

    Jeg håber alt er vel 🙂

    Jeg er først nu her stødt på det her indlæg og hvor rammer du dog plet. Jeg oplever præcis det samme med min business blog hvorpå, at jeg også har nichen; “mig”… nå ja, og e-handel, online markedsføring osv.

    At skrive gode indlæg med fokus på f.eks. e-handel, som jeg ofte har fokus på, giver en mulighed for, at reflektere over indholdet og genopfriske det for en selv.

    Udover denne ‘gevinst’, som falder blot fordi man har skrevet indlægget, så giver det også en gevinst i længden… henvendelser fra interesserede besøgende; måske en ordre i ny og næ, men bestemt også et udvidet netværk 🙂

    Super indlæg, som alt andet lige må have det overordnede emne; personlig branding.

    Christoffer

  • Hej Nikolaj!
    Det er et rigtigt interessant indlæg. Nu hvor du siger din blog er din bedste investering, selvom du egentlig ikke tjener penge på reklamer, affiliate links etc. tror jeg det kunne være interessant for mange, at høre om du har nogle råd til at opbygge en god blog – som bliver ens bedste investering.

  • Super fedt indlæg – giver blod på tanden. Også spændende at læse kommentarerne – ser ud til du rammer plet. 🙂

  • Det er lige vand på min mølle, det du skriver om kvalitet fremfor kvantitet, hvad angår dit netværk og trafik på din blog. Alt for mange har hovedfokus på volumen, fremfor at målrette måske smallere, men til gengæld mere effektivt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Relateret indhold

Få bogen BEDRE gratis...

Nikolajs projekter er nævnt i

JP DR Trendsonline Femina Computer world Tv2 Fri