Hvordan jeg fik konsulentopgaver for +40.000 DKK pr. måned på en mail

Hvordan jeg fik opgaver for +40.000 DKK pr. måned på en mail

Nikolaj Astrup Madsen 09. September, 2014 6 kommentarer

Denne case er lidt ældre, men jeg har i lang tid gerne ville dele den. Der er intet genialt ved det her, men jeg synes at eksemplet er sjovt fordi det netop er så simpelt. Nogle gange skal der ikke så meget til.

Jeg har tidligere levet af konsulentopgaver indenfor online markedsføring. Jeg har stadig en enkelt kunde (som faktisk kom via det jeg vil beskrive herunder), men jeg lever ikke af det mere. I starten af sidste år havde jeg dog et hul mellem nogle projekter, hvor jeg godt ville have nogle konsulentopgaver.

Samtidig overvejede jeg med min gode ven Mads fra Ateo, at lave et projekt indenfor e-handel, så det kunne være interessant at bygge en mailliste med e-købmænd, som vi evt. ville kunne sælge til i fremtiden.

Derfor lavede jeg en gratis mini rapport, som e-købmænd kunne få mod at de blev tilmeldt maillisten. Den var ca. på en side og gav nogle tips og råd til helt, helt basic usability, SEO, forslag til anderledes markedsføring etc. Landingssiden findes stadig og der kommer 5-10 til om måneden den dag i dag.

På 14 dage kom der lige knap 300 signups. De kom via sociale medier, hvor folk var flinke til at dele det. Derudover delte en god ven linket i en gruppe for e-købmænd på Facebook (gav lige omkring 20) og så delte Mogens Møller fra Sleeknote det i hans nyhedsbrev (det gav over 100 signups, tak Mogens).

Før jeg lavede den gratis rapport, havde det været en betalt rapport. Her havde jeg fået et par anmeldelser af den, blandt andet hos Thomas Rosenstand (se den her). Det er et af de steder der giver signups hver måned nu.

Da der var 205 signups sendte jeg en enkelt mail. Du kan læse mailen her.

Her er nogle af de første svar jeg fik:

Hvordan jeg fik konsulentopgaver for +40.000 DKK pr. måned på en mail

2

Hvordan jeg fik konsulentopgaver for +40.000 DKK pr. måned på en mail

Hvad har det kostet

Hvad man kunne gøre bedre

Skulle jeg starte forfra og var det mit fokus, er der nogle ting jeg ville gøre anderledes, som du måske kan bruge.

  1. Jeg udsendte bare et nyhedsbrev. Altså en standard mail, som er generisk for alle modtagere. Skulle jeg gøre det om, ville jeg bruge en dag på at sende dem manuelt. Ja, manuelt.
    Mailen skulle stadig være forholdsvis standard, med den undtagelse at det første afsnit skulle være personligt. Jeg ville bruge et par minutter på at klikke ind på deres webshop og lynhurtigt sætte mig ind i hvem jeg skriver til. I stedet for et decideret nyhedsbrev, ville de så få en hel personlig mail, som tager udgangspunkt i dem.
    Jeg ved ikke hvad det ville have betydet, men jeg er 100% sikker på at det ville have betydet en højere konvertering.
  2. Jeg havde 100% fundet en freelancer, som kunne lokalisere 1000 danske webshops (som ikke allerede var på listen), tjekke deres website, finde en kontakt og sende dem en mail og simpelthen spørge om de var interesseret i en gratis mini rapport. Simpelthen cold-maile folk for at give et produkt væk gratis, mod at de kom på listen. Selve processen med at sende mailen kan sættes enormt i system.
    NB. Som flere har nævnt, så kategoriseres det her som spam, så det kan ikke anbefales. I min lille case, tror jeg faktisk snildt det kunne have betalt sig at ringe til virksomhederne også.
  3. Jeg ville hyre en freelancer til at finde alle personerne, som har fået en gratis rapport, på Facebook og bruge et tools som dette, til at finde deres unikke ID. Alle disse ID’s kan bruges som et custom audience på Facebook, så jeg altid kan ramme en stor gruppe e-købmand med effektive Facebook annoncer
  4. Jeg ville få en freelancer til at lokalisere alle personerne på Twitter og G+ og så følge alle med forhåbningen at de ville følge en tilbage. Så har man endnu en kanal at ramme dem ved at skrive om cases, dele relevante posts, artikler etc.

 

BONUS: Apropos, det her med at følge folk på sociale medier, for at få dem til at følge tilbage, så har jeg lavet 3 forskellige tests med det på forskellige sociale medier. På Twitter har 3 ud af 4 fulgt tilbage (på dansk, samme branche). På Instagram har jeg forsøgt at lave en konti med samme strategi, her følger 1 ud af 3 tilbage (specifikt emne (løb), hele verden). Min profil på Instagram får 90-110 nye følgere om dagen.

Jeg ved godt at det er virkelig en old school måde at bygge sociale profiler på, men gjort nogenlunde rigtigt, så er det mega effektivt.

Det her jo blot den første mail der blev sendt. Siden har jeg brugt den nogle gange til forskellige ting. Fx har den solgt 4 pladser til Workaway på en enkelt mail.

Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.

KOMMENTARER

  • Fed case. Men dit pkt. 2 ville jeg ikke anbefale. Spam giver meget badwill og potentielt også en økonomisk øretæve.
    http://www.computerworld.dk/art/143660/493-spam-emails-giver-50-000-kroner-i-boede

  • Nikolaj Astrup Madsen Nikolaj Astrup Madsen

    Hej Frank,
    Det har flere påpeget og det er helt rigtigt. Jeg har derfor også lige tilføjet en linje til det.

    Personligt tror jeg faktisk – lige i denne case – at det kunne have betalt sig fint, at ringe ud også.

  • Ja, eller at sende helt gammeldags snail-mail ud. Det har jeg hørt folk have fornuftigt udbytte ud af i outreach i forhold til linkbuilding, så det kunne også godt virke her.

  • Spændende case, vil lave et lignende setup (dog uden spamudsendelse) 🙂

  • […] Min kæreste arbejdede tidligere som SEO-konsulent, og lavede i den forbindelse et projekt rettet mod webshops. Han tilbød dem, at de kunne få en ShopDiagnose – en minirapport over, hvordan deres webshop kunne optimeres i forhold til SEO. Det blev meget populært og resulterede efterfølgende i kunder til 40.000 kr. om måneden, fordi han havde vist sit værd gratis OG fået deres mailadresser, så han kunne sende dem et tilbud efterfølgende. Det har han bl.a. skrevet lidt om her. […]

  • […] Min kæreste arbejdede tidligere som SEO-konsulent, og lavede i den forbindelse et projekt rettet mod webshops. Han tilbød dem, at de kunne få en ShopDiagnose – en minirapport over, hvordan deres webshop kunne optimeres i forhold til SEO. Det blev meget populært og resulterede efterfølgende i kunder til 40.000 kr. om måneden, fordi han havde vist sit værd gratis OG fået deres mailadresser, så han kunne sende dem et tilbud efterfølgende. Det har han bl.a. skrevet lidt om her. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Relateret indhold

Få bogen BEDRE gratis...

Nikolajs projekter er nævnt i

JP DR Trendsonline Femina Computer world Tv2 Fri