Good times til Challenge Barcelona halv Ironman

Nikolaj Astrup Madsen 30. May, 2012 1 kommentar

I søndags kørte jeg Half Challenge Barcelona, en halv Ironman i den lille ferieby Callela lidt nord for Barcelona. Kort fortalt var stævnet en super fed oplevelse, og jeg er i det store hele meget tilfreds med min indsats.

Jeg var afsted en uges tid, først et par dage i Barcelona, så ud til Callela og så igen et par dage i Barcelona. Jeg har præsteret at købe den største cykelkuffert som nogensinde er bygget, som nu har været med på to ture.
Her i Barcelona kom den både med på lange togture, med i bus og slæbt op og ned af en lille spansk trappe til 4. sal. Den fjerde, og absolut hårdeste disciplin, i triatlon er at rejse med en kæmpe cykelkuffert.

Challenge Barcelona
Stævnet i Callela er suverænt godt. Det har Challenge-seriens høje kvalitet, og der er et højt niveau hos atleterne med i alt 1.650 triatleter. Det er helt perfekt i den lille ferieby fordi man kan gå til alt, og alt er meget samlet. Det giver en god oplevelse for deltagere og publikum.

Stævnerapport

Tider
1,9km svømning: 33 min
90km cykling: 2.30t (inklusiv skift fra svøm til cykling)
21,1km løb: 1.34t (inklusiv skift fra cykel til løb)

Jeg var i vanlig stil godt spændt før stævnet, men følte mig godt tilpas. Alle forberedelserne havde været gode, og jeg følte mig stærk og godt kørende. Min startgruppe startede efter de proffe mænd og kvinder, og vi var vel omkring 80-100 i startgruppen totalt, hvilket gjorde det noget mindre kaotisk end i Marbella med en samlet start.

Igen laver jeg den fejl at placere mig lidt for langt tilbage, så jeg bruger den første tid på at få plads og komme igennem de svømmere som er langsommere end mig. Vandet var meget roligt, og derude havde jeg også en idé om at jeg kunne lave en ok tid. Der er tusind ting jeg kan forbedre omkring min svømning, og jeg tror selv at jeg kan hente meget her i fremtiden.

Challenge Barcelona
Jeg føler at begge skift fungerer godt og at jeg har nogenlunde styr på det. Der er stadig nogle tekniske ting jeg kan forbedre, som fx at sætte skoene i pedalerne og springe i dem. Absolut noget der skal fokuseres på i fremtiden.
Cykelruten er 3km ud af byen med 180 graders sving, en masse bump osv, men herefter var det fantastisk. En smuk, smuk cykelrute på en afspærret stor vej langs kysten. Jeg har virkelig lagt en stor indsats på cykeltræningen over vinteren og jeg synes at jeg får som fortjent. Jeg kører med ca. 37 km/t i gennemsnit, og er rigtig glad for hvordan konkurrencen udvikler sig.

Det sidste stykke på cyklen tænker jeg, at jeg har det godt – Mindst ligeså godt som i Marbella for halvanden måned siden, hvor jeg løb halvmarathon på 1.29. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på min cykeltid, som er bedre end forventet. Jeg frygter lidt at jeg har arbejdet for hårdt på cyklen, så jeg vælger at starte langsomt ud på løbet.

Tiden på halvmarathonen herover er inklusiv skiftet fra cykel til løb, mit ur sagde ca. 1.32, hvilket er 7 minutter langsommere end jeg havde håbet på. Jeg har dog dagens tredjehurtigste løbetid i min aldersgruppe, med kun et par sekunder til 2’eren, så på den baggrund er jeg tilfreds.

Det var en møghamrende varm dag. 25-26 grader uden en sky på himlen, gjorde at man led lidt derude. Jeg fulgte min plan og råd fra min træner Aleksandar, fuldstændig. Det var et af de punkter jeg virkelig skulle forbedre ift stævnet i Marbella. Jeg får al den væske, og de gels jeg skal have, og i hvert depot(hver 2,5 km) hælder jeg en lille flaske vand ud over tøjet og hovedet for at køle.

Det mentale element skal jeg også arbejde meget, meget mere med. Det sidste stykke skal man bare tømme sig, og give den alt jeg har, og jeg holder lidt for meget tilbage her. Hvis jeg vil gøre mig nogle intentioner om at blive til noget, skal jeg blive bedre til at presse mig selv sidst i konkurrencerne.

Lidt gode tal

Jeg bliver nr. 10 i min aldersgruppe
Havde jeg kørt 3 minutter og 5 sekunder hurtigere var jeg blevet nummer 3
Havde jeg kørt 7 minutter og 4 sekunder hurtigere var jeg blevet nummer 2
Sammenlignet med en halv Ironman jeg kørte sidste år, svarer resultatet til en forbedring på næsten 45 minutter
Min gode ven og træningskammerat Lillan, som min kæreste og jeg rejste med, blev nr. 1 i sin aldersklasse og 13 totalt. Fortjent hæder på billedet.

En konklusion

Challenge Barcelona gav mig virkelig mod på mere. Tingene fungerede godt for mig og den hårde træning over vinteren har virkelig kastet noget af sig. For første gang følte jeg at jeg kørte mod uret og et resultat udover bare at gennemføre.

Tiden i sig selv er rigtig fin i forhold til min udvikling og mit udgangspunkt, men ikke noget specielt i det store billede. Det stopper mig dog ikke fra at tro på, at det her er den meget spæde start til noget rigtig godt.

Min notesbog er fyldt med tanker og ideer om træning, ting jeg kan forbedre, teknik og meget andet. Jeg ved hvor jeg vil hen, og jeg er ret sikker på at jeg også er ved at finde vejen der til. En dag vender jeg tilbage til Barcelona, og så er jeg i top 10 samlet.

Og nu til flere billeder…

Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona Challenge Barcelona

Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.