Billeder fra Mega Tri Singapore + 4 råd til bedre træning

Nikolaj Astrup Madsen 30. January, 2013 0 kommentarer

I sidste uge kørte jeg årets første triathlon, Singapore Mega Tri, 3 km svømning, 102 km cykling og 27 km løb i varme rammer. Jeg skiftede Beijing og -10 grader ud med Singapore, 30 grader og høj luftfugtighed. Heldigvis var der overskyet på dagen.

Selvom tiden var en del langsommere end jeg havde håbet, er jeg meget tilfreds med resultatet. Det er det første stævne jeg har kørt, hvor jeg fik løst opgaven rigtig godt, og hvor jeg fik det optimale ud af betingelserne. Selvfølgelig er der altid en masse som kan optimeres, men denne gang klappede alt energiindtag og det mentale, så de gode takter blev holdt fra start til slut, og jeg kunne sætte farten op og give den det sidste jeg havde på de sidste 3 km, og fejre resultatet på målstregen.

Uret stod på 6 timer og 13 minutter da jeg kom i mål, og det gav mig en samlet 6. plads, og en 4. plads i min aldersgruppe (18-39 år). Det er et lille stævne, så placeringen siger ikke så meget – men denne gang er jeg ikke utilfreds med indsatsen.

Billeder fra dagen:

4 råd til bedre træning – Bliv stærkere, hurtigere og sundere. 

Før jeg startede med triathlon løb jeg. Meget. Jeg løb faktisk 8 marathons på to år, men mine tider var næsten hver gang den samme, og jeg følte aldrig jeg blev bedre. Jo, jeg kunne måske løbe længere og længere, men jeg følte mig aldrig stærkere, hurtigere og sundere, selvom jeg trænede meget. Det har heldigvis ændret sig, og noget af det jeg bedst kan lide ved at træne og dyrke den sport jeg gør, er at jeg kan mærke at jeg forbedrer mig, bliver klogere på mig selv og i stand til at lave resultater, som jeg ikke har lavet før. Træning virker, men der er masser af steder det kan gå galt.

1. Det ekstreme virker sjældent

Det er ikke svært at finde folk i løb, triathlon eller dit nærmeste fitnesscenter, som træner helt vanvittigt meget. Jeg tror der er en bølge på vej mod det at træne meget, som I mange år har været normalt. For mange triatleter handler træningen om timer, og deres livsstil bliver mere og mere ekstrem. Jeg er fx stødt på personer i 30’erne, som pludselig vil køre en Ironman. Deres historik er lidt on/off træning, badminton, og så har de måske løbet et marathon. Med stort engagement og iver træner de hurtigt 20 timer om ugen for at blive klar til deres Ironman. Desværre ender det ofte i dårlig stemning derhjemme, langsomme tider og skader.

Man skal vænne sin krop til at træne over mange år. At træne med hovedet under armen og med et fokus på antal timer, vil højst sandsynligt ikke virke.

2. Indrøm nu at du har brug for hjælp

Der bliver brugt mange penge på udstyr, rejser og stævner, men de færreste har en træner. At gennemføre en Ironman var for mig en stor og overskuelig opgave, hvor jeg vidste at jeg havde brug for hjælp til at få vist vejen. Med en træner får du så meget viden, en du altid kan snakke med, du får træningsprogrammer skræddersyet til hvor du er i din udvikling og dit kommende sportslige mål. Træningsprogrammer i klubber og dem man kan printe ud på nettet kan sagtens fungere, men det er bare møgvanskeligt at lave en 8-måneders plan mod fx en Ironman. Der kommer bump på vejen, hvor det er fantastisk at have en træner med.

Jeg har stadig en træner, og kunne ikke finde på at spare det væk. Det er ikke kun trygheden og fordi det er rart at have en træner, men i endnu højere grad fordi det virker. Hvis du overvejer at købe en cykel til 25.000 kr., så køb en til 10.000 i stedet og brug resten på at have en træner tilknyttet et år. Du vil ikke fortryde det.

Jeg bruger OOB Coaching, og kan kun anbefale andre at blive trænet af folk som har dyrket samme sport på højt niveau.

3. Det handler om livsstil

For mig er sport et spørgsmål om livsstil. Det er et spørgsmål om at vælge en masse ting til, og når man vælger noget til, vælger man også noget fra. Hvis man vil lave gode sportslige resultater og udvikle sig, så skal ens livsstil hænge sammen med de ønsker. Det betyder ikke at man ikke må drikke rødvin eller spise chokolade, men om at forsøger at få opbygget en livsstil som virker for en. Det handler blandt andet om:

4. Slap nu for helvede af 

Jeg er helt overbevist om at der hvor mange ikke får nok ud af deres træning, er fordi de ikke slapper nok af. Du bliver først bedre når du slapper af og kroppen for lov til at bygge sig endnu stærkere end før din sidste træning. Restitution er så vanvittigt vigtigt, men alligevel går så mange galt i byen. Det hænger igen sammen med at det ekstreme sjældent virker, og at ens livsstil skal hænge sammen med ens sportslige mål.

Jeg er blevet bedre til at mærke, hvornår det kan betale sig at bakke af og slappe af i stedet for at træne. Jeg har meget at lære endnu, men har virkelig fået respekt for restitution.

Husk at restitution er et vigtigt værktøj til at blive bedre. Du bliver ikke bedre, hvis du ikke er god nok til at få sovet og hvilet nok .

Kort om manden bag

Nikolaj Astrup Madsen
Tak fordi du læser med! Jeg er en ung iværksætter, løber og selvudnævnt forfatter. Her på siden skriver om jeg mine erfaringer og oplevelser på vej mod mine mål som iværksætter og i livet. Jeg er interesseret i hvordan mennesker bliver gladere og får mere ud af livet. Jeg har skrevet bogen BEDRE og driver til daglig rejseprojektet Refuga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Relateret indhold

Få bogen BEDRE gratis...

Nikolajs projekter er nævnt i

JP DR Trendsonline Femina Computer world Tv2 Fri